CMT Chojnice Sp. z o. o.
ul. Zakładowa 6
89-600 Chojnice
Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ
KRS 0000114022
Kapitał zakładowy 4023000.-PLN
NIP 555-18-68-731
 
Media o nas
Ciężarówki Wrzesień 2013

 Z taśmociągiem...

      W celu ochrony płodów rolnych przed uszkodzeniami w czasie załadunku wewnątrz skrzyni w jej przedniej części mocowany jest poprzecznie specjalny gumowy hamak o szerokości ok. 2 m, który amortyzuje upadek warzyw i zapobiega ich uszkodzeniom, do czego doszłoby wskutek uderzeń o twardą powierzchnię wnętrza skrzyni. Jej dno i ukośne ścianki boczne tworzą lej, który umożliwia równomierne osypywanie się ładunku na przenośnik. Bezpośrednio nad nim zamontowano osłonę w kształcie dwuspadowego daszka, tak aby ciężar ładunku nie naciskał na taśmę przenośnika. Mulda od wewnątrz została zaopatrzona w wielowarstwową izolację termiczną (okładzina poliestrowa i sklejka), co poprawia komfort użytkowania pojazdu zimą i zapobiega przemarzaniu płodów rolnych w ujemnych temperaturach otoczenia.

     Cechą charakterystyczną tej konstrukcji jest przenośnik taśmowy umieszczony centralnie w dolnej części skrzyni ładunkowej. Taśmociąg powoduje równomierne dawkowanie podczas wysypu, co zapobiega poobijaniu i uszkodzeniu płodów rolnych. Taśma napędzana jest trójfazowym silnikiem elektrycznym połączonym z przekładnią ślimakową. Do rozładunku naczepy konieczne jest zapewnienie zewnętrznego źródła zasilania. Wykorzystanie falownika w układzie sterowania pozwala na regulację prędkości liniowej przenośnika i uzyskanie efektu łagodnego startu. Za pomocą przycisków na konsoli sterującej lub pilocie zdalnego sterowania można skokowo zmieniać prędkość w zaprogramowanym wcześniej zakresie.

      Z czasem przewoźnik zgłosił chęć użytkowania pojazdów bardziej uniwersalnych, które zapewniałyby masowy transport wszelkiego rodzaju płodów rolnych, jak ziemniaki, cebula, marchew, kukurydza, jabłka, ale także ziarna zbóż. Uwagi przewoźnika zostały uwzględnione przy projektowaniu nowej naczepy tego typu. Jedną z najważniejszych była zmiana kształtu skrzyni ładunkowej. Pierwsze egzemplarze miały muldę w kształcie – w przekroju – odwróconego trapezu, gdzie proste ściany boczne położone były ukośnie do podłogi. Po zmianie skrzynia przestała być czworobokiem i stała się sześciobokiem ze ścianami prostopadłymi do podłoża, które w dolnej części kierowane są ukośnie do siebie. Korzyścią z wprowadzenia tej modyfikacji jest bardziej równomierne osypywanie się warzyw na taśmociąg i tym samym lepsze opróżnianie skrzyni. Ostania seria naczep została wydłużona, dzięki czemu zwiększono kubaturę przestrzeni ładunkowej. Duży nacisk położono na utrzymanie niskiej masy własnej naczepy, która wynosi ok. 7300 kg. Rama pojazdu wykonana jest ze stali Domex, charakteryzującej się wysoką wytrzymałością i zwiększoną odpornością na korozję, a skrzynia ładunkowa ze stali 18G2A. Układ jezdny stanowi zespół trzech osi SAF lub BPW o dopuszczalnym obciążeniu konstrukcyjnym 9 t. Układ hamulcowy EBS z funkcją RSS (Roll Stability System) oraz zawieszenie pneumatyczne zwiększają bezpieczeństwo i komfort prowadzenia naczepy.

     Firma rodziny Sobańskich potrzebowała pojazdu, który zapewni minimalizację uszkodzeń przewożonych płodów rolnych, a zwłaszcza ziemniaków dostarczanych do producentów frytek (przewoźnik użytkujący standardowe wywrotki musi się liczyć z tym, że spora część warzyw ulega uszkodzeniu przy raptownym wysypie). Pierwsza naczepa tego typu, będąca dla chojnickiego producenta zupełnie nową konstrukcją, powstała w 2009 r. Inżynierowie z działu konstrukcyjno-technologicznego CMT wyszli z założenia, że kluczem do sukcesu w branży rolno-spożywczej jest maksymalna ochrona transportowanych płodów rolnych, która ma decydujący wpływ na cenę produktów.

     CMT z Chojnic od czterech lat dostarcza firmie Usługi Transportowe Ryszard Sobański, której domeną jest transport drogowy płodów rolnych, specjalistyczne naczepy samowyładowcze wyposażone w przenośnik taśmowy. W tym czasie przewoźnik z Wielkiej Wsi w woj. pomorskim odebrał z Chojnic 30 pojazdów, przy czym ostani mocno różnił się od pierwszego. Do konstrukcji wprowadzono ulepszenia mające m.in. na celu zwiększenie uniwersalności pojazdu.

     Firma CMT, producent naczep, przyczep i zabudów samochodów ciężarowych, znana jest z tego, że konstruuje pojazdy zgodnie z indywidualnymi zamówieniami odbiorców i wiele z nich produkuje w krótkich seriach lub nawet pojedyńczych egzemplarzach, według jednostkowych specyfikacji technicznych. W przypadku naczep samowyładowczych wyposażonych w przenośnik taśmowy seria liczy 30 egzemplarzy i zapewne na tym nie koniec. Wszystkie zostały dostarczone jednemu przewoźnikowi i powstały na jego zamówienie, z uwzględnieniem sugestii dotyczących budowy i cech eksploatacyjnych, ale po kolei...


 

English version Wersja polska
O firmie
Punkty serwisowe
Filmy
      Media o nas
Kontakt
Nasza Oferta
Usługi
Produkty od zaraz
Naczepy
SEMI
JUMBO z plandeką
JUMBO platforma
MEGA
Specjalistyczne
Wywrotki aluminiowe
Wywrotki stalowe halvpipe
Wywrotka szczelna
Naczepa pasówka
Naczepa stalowa do złomu
Zabudowy
Skrzyniowe
Wywrotki tylnozsypowe
Wywrotki trójstronne
Zestawy
Przyczepy
Tandem
Triadem
Na obrotnicy
Wywrotki
Licznik odwiedzin:

(od stycznia 2007 r.)
O firmie   Punkty serwisowe   Filmy   Media o nas   Kontakt   Nasza Oferta   Usługi   Produkty od zaraz   R-net Strony Internetowe